کيانوش تکلو در ادامه خاطرنشان کرد: ازحدود دو هفته پيش تاکنون روند حقوقي شکايت بخش حقوقي سازمان ميراث فرهنگي استان تهران با تنظيم شکايتي در مورد تخريب کامل اين اثر درحال انجام است.
کارشناس فني اين سازمان نيز در اين مورد گفت: اين بنا که به شماره 14670 به تاريخ شانزدهم اسفند ماه 1384 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده در نشاني خيابان ري، زير پل هوايي شماره 515 واقع شده است.
مهدي معمارزاده افزود: براساس قانون شهرداري مکلف است پيش از هرگونه اقدام در مورد بناهاي تاريخي (ثبت شده يا نشده) از سازمان ميراث فرهنگي استعلام کند.
وي با اشاره به اين که متاسفانه شهرداري منطقه دوازده اين بناي تاريخي را بدون استعلام از سازمان ميراث فرهنگي استان تهران به طور کامل با خاک يکسان کرده است اظهار داشت: اين بنا با توجه به وجود قوسهاي اسلامي و کاربرد کاشي، با استفاده از شيوههاي اسلامي ساخته شده بود.
به گفته اين کارشناس ارشد معماري: ميراث فرهنگي متعلق به يک دوره و زمان نيست بنابراين با اين تشخيص و ديدگاه نبايد نسبت به تخريب آثار تاريخي واجد ارزشهاي ميراث فرهنگي اقدام شود.
تاريخ دقيق احداث اين جايگاه مشخص نيست اما نخستين پمپ بنزين تهران بود که پس از ورود گسترده اتومبيل به تهران احداث شده بود.
پمپ بنزين ري در بين جايگاههاي سوخت گيري به جايگاه شماره سه معروف بود که ساختمان آن از پلاني به شکل سه مربع و يک پيش آمدگي در قسمتي از مربع مياني تشکيل شده بود. درمجموع بناي آن آجري و نماي آن با قابهاي کاشي کاري در دو طرف نمايان بود.
اين بنا با اين تزئينات از ابتدا براي سوخت گيري احداث شده اما از زمان ساخت پل روگذر در اين محدوده کاربري خود را از دست داده بود به طوري که بناهاي مجاور در انتظار عقب نشيني اين فضا و مسطح شدن سکوهاي سوختگيري آن بوده اند./118
انتهای پیام/